Hösten 2023

tar.jpg

21/9 Tár (USA 2022).

Regi: Todd Field. Med: Cate Blanchett, Nina Hoss, Noémie Merlant.

Längd: 158 min.

 

Lydia Tár är en världskänd kompositör och dirigent som kommer att bli den första kvinnliga chefdirigenten för en stor tysk orkester. Men alla är inte entusiastiska över henne, och hon utsätts för mycket press från sin omgivning.

Med Cate Blanchett i huvudrollen som den ikoniska musikern Lydia Tár undersöker producenten, författaren och regissören Todd Field maktens föränderliga natur, dess inverkan och varaktighet i vår moderna värld.

”Tár” går från inledningens långa förklaringar till hastiga glimtar. Gåtor. Antydningar, ibland i thrillerform. Berättandet splittras i takt med huvudpersonen. Hon hör ljud som gör henne osäker och ängslig, men kör sin hårda stil som maestro. Hennes närmaste reagerar. Sharon är försteviolinist i orkestern, och ser alltmer oroligt på Lydia.

 

Filmen är utmanande. Men det är också det som gör Tár till ett mästerverk.” SVT

 

 

elloseatnu.jpg

28/9 Ellos eatnu - Låt älven leva (Norge, Sverige 2023).

Regi: Ole Giæver. Med: Ella Marie Hætta Isaksen, Gard Emil, Sofia Jannok, Beaska Niillas, Marie Kvernmo.

Längd: 118 min.

 

1978 beslutade Stortinget att bygga en damm i Alta-Kautokeinovassdraget, mitt i hjärtat av Sápmi.  Ester (Ella Marie Hætta Isaksen) pratar, lever och klär sig som vilken norska som helst. Den samiska identiteten är ingenting hon gärna skyltar med. Och det gör inte heller hennes mamma (Marie Kvernmo), som lever med en ny man (Finn Arve Sørbøe), långt från den samiska kulturen och smärtsamma minnen.

Men när Ester, som har fått jobb som lärarvikarie på en skola i Alta, återupptar kontakten med sin kusin Mihkkal (Gard Emil) och följer med honom till det protestläger som har bildats vid älven i Stilla, väcks något slumrande till liv inom henne. Som en del av den samiska aktionsgruppen hamnar hon i de dramatiska händelsernas centrum, samtidigt som hon måste göra upp med sin egen vacklande identitet och en dunkel familjetragedi i det förflutna.

 

”En vacker, behärskad och gripande film, som har förståelse både för dem som kämpar när bägaren rinner över, och för dem som resignerar.” Aftonbladet

 

 

minvackrastjarna.jpg

5/10 Min vackra stjärna ”Beurokeo” (Sydkorea 2022).

Regi: Hirokazu Kore-eda. Med: Song Kang-ho, Gang Dong-won, Bae Doona, Ji-eun Lee.

Längd: 129 min.

 

Två vänner bestämmer sig för att sälja ett övergivet spädbarn på den svarta adoptionsmarknaden och tar barnet med sig hem. Men när mamman ångrar sig och kommer tillbaka tar det hela en annan vändning. För att rädda situationen ber vännerna mamman att följa med dem på resan, så att hon kan försäkra sig om att barnet hamnar hos en bra familj. Samtidigt har två poliser fått nys om verksamheten och följer den udda trion på avstånd. Det blir en omtumlande resa som kommer att förändra dem alla.

 

”Min vackra stjärna har många avväpnande scener, men är också en film att fälla tårar till… Kore-eda bygger varsamt upp sina scener han trycker inte bara på knappen som i gråtiga Hollywoodrullar”. Sveriges Radio

 

 

blackberry.jpg

12/10 BlackBerry (Canada 2022).

Regi: Matt Johnson. Med: Jay Baruchel, Glenn Howerton.

Längd: 122 min.

 

Work hard. Fail hard. Två totalt omaka entreprenörer – den fumliga uppfinnaren Mike Lazaridis och den iskalla säljaren Jim Ballsillie – teamar upp bakom prylen som skulle komma att bli en världssuccé i raketfart. BlackBerry är en komedi om originalen bakom den beroendeframkallande superhypeade lilla telefonen som nådde omedelbar ikonstatus bland kändisar och finansmoguler – och lika snabbt kastades i soporna när hypen dog.

Som andra bidrag i subgenren är BlackBerry ett ode till samtidens ohejdade materialism där kapitalismen är den gemensamma religionen, shoppingcentret den nya kyrkan och entreprenörerna dess profeter.

Men…verkligheten kommer ikapp de muntra nördarna, får dem att frontalkrocka med framtiden. När Steve Jobs introducerar sin revolutionerande iPhone har Björnbäret nämligen satt sin sista potatis.

 

”BlackBerry är en komedifilm du inte bör missa.” Filmtopp.se

 

 

thelostking.jpg

19/10 The Lost King (Storbritannien 2022).

Regi: Stephen Frears. Med: Sally Hawkins, Steve Coogan.

Längd: 108 min.

 

År 2012, efter att ha varit försvunna i över 500 år, hittades kung Richard III kvarlevor under en parkering i Leicester. Sökandet leddes av Philippa Langley, en amatörhistoriker, vars ihärdiga forskning hade mötts av oförstående från hennes vänner och familj och minst sagt med skepsis av experter och akademiker. The Lost King är den livsbejakande och sanna historien om en kvinna som vägrade att bli ignorerad och som tog sig an landets mest framstående historiker, vilket slutligen tvingade dem att revidera sina slutsatser om en av de mest kontroversiella kungarna i Englands historia.

The Lost King vill visa hur hon (Philippa Langley) hamnade i bakgrunden på grund av akademiker på Leicesters universitet som tog åt sig äran för fyndet. Filmen lyfter fram henne och hennes tankar om att Richard III blivit orättvist skildrad som skurk och barnamördare.

 

”Brittisk feelgood om jakten på gamla kungaben.” Dagens Nyheter

 

 

endagkommerallt.jpg

2/11 En dag kommer allt det här bli ditt (Sverige 2023).

Regi: Andreas Öhman. Med: Karin Franz Körlof, Peter Haber, Suzanne Reuter, Liv Mjönes.

Längd: 105 min.

 

En berättelse om en familj och ett arv som ingen vill ha. Den framgångsrika serietecknaren Lisa och hennes syskon samlas på föräldrarnas gård för första gången på över tio år. Föräldrarna vill att endast en av dem ska ärva skogen, som varit i familjen i generationer. Men är någon av dem villig att flytta hem igen?

Vistelsen river upp trauman ur det förflutna hos den tokigt förvirrade och smått livskrisande Lisa, som lyckas både strula till det med pappans närmaste man och komma på kant med hela samhället under mammans 70-årskalas. Andreas Öhman balanserar fint mellan stora skratt och sorgsna tårar och får Karin Franz Körlof och Liv Mjönes att komediennebriljera som Lisa och hennes mer ordningssamma syster, medan Peter Haber och Suzanne Reuter lyser starkt som de traditionsbundna föräldrarna.

 

”Säreget berättarspråk med fin symbolik i Andreas Öhmans senaste relationskomedi” SVT

 

 

heleneochmathieu.jpg

9/11 Hélène & Mathieu ”Plus que jamais” (Frankrike, Tyskland, Luxemburg, Norge 2022).

Regi: Emily Atef. Med: Vicky Krieps, Gaspard Ulliel.

Längd: 122 min.

 

Hélène och Mathieu är lyckligt gifta och mitt i livet, men en dag rasar allt när Hélène diagnostiseras med en dödlig sjukdom. Hélène lider av hur omgivningen behandlar henne. Hon vill inte ha mammans sympatier och helst vara ifred även från maken. Hon googlar efter saker att göra medan man väntar på att dö. En norrman bloggar på engelska om sin cancer och behandlingen. Hans svarta humor tilltalar Hélène och de börjar skriva till varandra.

Hon lämnar både vardagslivet och transplantationskön i Bordeaux och reser till Norge för att träffa en canceröverlevare hon lärt känna via nätet. De vackra omgivningarna och den nyfunna vänskapen ger själslig ro, men snart reser hennes viljestarka make dit för att övertala henne att göra en avancerad lungtransplantation.

 

”Franskt kännbart drama om livet i dödens väntrum” SVT

 

 

holyspider.jpg

16/11 Holy Spider (Danmark, Tyskland 2022).

Regi: Ali Abbasi. Med: Zar Amir-Ebrahimi, Mehdi Bajestani.

Längd: 117 min.

 

Rahimi, en kvinnlig journalist, beger sig till Mashhad, Irans heliga stad, för att undersöka en rad mord som skett under en kort tid. Gärningsmannen är övertygad om att han utför Guds verk genom att rensa gatorna från prostituerade kvinnor. Men ju närmare man kommer att avslöja mördaren desto svårare blir det att skipa rättvisa eftersom allt fler hyllar honom som en hjälte. Filmen är baserad på den verkliga "Spider killer", Saeed Hanaei, som brutalt mördade 16 kvinnor mellan 2000 och 2001. Den prisade regissören Ali Abbasi levererar en nervig thriller och en hård anklagelse mot ett samhälle där grov orättvisa är en del av vardagen.

Filmen är en både tankeväckande och mycket spännande thriller. Med strålande skådespeleri och oerhört laddad musik, av Martin Dirkov. En oförglömlig filmupplevelse!

 

”Chockerande sann i sin skildring av iransk verklighet.” Svenska Dagbladet

 

 

decisiontoleave.jpg

23/11 Decision To Leave "Heojil kyolshim" (Sydkorea 2022).

Regi: Park Chan-wook. Med: Tang Wei, Park Hae-il.

Längd 138 min.

 

Den timide polisen Haejun undersöker ett mystiskt fall där en klättrare fallit mot sin död. Offrets förföriska änka, Sorae, är misstänkt kylig men har snart Haejun lindad runt sitt lillfinger. Decision to Leave är en nyskapande romantisk thriller, där passion och rättvisa är drivkrafterna i en tät berättelse vars vändningar är omöjliga att förutspå. Filmen vann pris för bästa regi vid världspremiären i Cannes, och är den senaste från den sydkoreanska mästarregissören Park Chan-wook. 

Det som får ”Decision to leave” att verkligen sticka ut är hur huvudpersonens påverkade omdöme sätter färg på hela filmen. Hans berg-och dalbana av känslor märks även av i fotot, klippningen, spelet och berättarstrukturen. Det går inte att koka ner Parks neo-noir till en så kallad ”tät thriller”. I stället något slags miniepisk kärlekslabyrint. En spänningsfilm om ett av- och på-förhållande där man försöker lista ut om det varit på från första början. 

 

"Hyllade ”Decision to leave” är en elegant och trollbindande romantisk thriller." (Aftonbladet) 

 

 

madeleine-och-taxichaufforen.jpg

7/12 Madeleine och taxichauffören "Une belle course" (Frankrike, Belgien 2022).

Regi: Christian Carion. Med: Line Renaud, Dany Boon.

Längd: 91 min.

 

Det är en ovanligt dålig dag på jobbet för taxichauffören Charles. Trafikanmärkningar, trasslig ekonomi och skakigt äktenskap hänger över hans huvud som ett mörkt moln. Så stress är bara förnamnet på vad han känner när hans senaste kund insisterar på en lång omväg med flera stopp. Men den eleganta äldre kvinnan i bilen börjar berätta om sitt liv. Madeleines historier ger Charles något annat att tänka på. Irritationen är snart som bortblåst. Taxibilen för det omaka paret på en resa bakåt i tiden som ger nya perspektiv på nuet.

Taxichauffören blir precis som vi åskådare allt mer indragen i Madeleines liv under den långa dag de tillbringar tillsammans. Att han tycks ta omvägen via varenda välkänd turistbyggnad som finns i Paris, kan man ha överseende med. För historien engagerar verkligen. Skådespelarna övertygar. Bra soundtrack. Och ett mycket gripande slut.

 

”Sur taxichaufför kör varm, pratglad 92-åring genom ett sjudande Paris i livsbejakande film.” Göteborgs filmfestival