Charter (Sverige, 2020).
Regi:Amanda Kernell.Med:Ane Dahl Torp, Sverrir Gudnason, Tintin Poggats Sarri, Troy Lundkvist.
Längd: 94 min.
Charter handlar om Alice som flyttat från sin man och barn och nu har han hela samhället på sin sida. Hon får inte träffa barnen, tonårsdottern och den yngre sonen, själv. Någon måste vara med när de träffas kräver pappan. Så en dag får hon ett samtal från en tröstlös son och hon bestämmer sig för att åka upp till barnen och ta reda på vad som hänt. Väl på plats tar hon beslutet att olovligen åka iväg med de två, och hon får, efter besvär, med sig dom till Kanarieöarna.
”Amanda Kernell har i sina tidigare filmer varit skicklig på att hitta rätt skådespelare bortom allfarvägarna, särskilt i Sameblod men också i det bebisdramatiska kortdramat I will always love you Kingen. Charter är inget undantag. Norska Ane Dahl Torp är ett fynd i rollen som Alice. Hon är ständigt i blickpunkten och balanserar skickligt mellan rollfigurens många olika sinnesstämningar som skiftar lika snabbt som ett trafikljus. Sverrir Gudnasons papparoll befinner sig på ett längre avstånd. Lite ur fokus, betydligt svårare att få grepp om. Men den såriga dynamiken mellan dem talar sitt tydliga språk, även om perspektivet är hennes.” Dagens Nyheter.
”Charter är inte lika omedelbar som Sameblod, den är mer obekvämt bra. På ett positivt sätt. Här ställs många frågor om relationen mellan föräldrar och barn, och som i Sameblod så är huvudrollerna personligt och bra rollbesatta. Likheter med Sameblod finns också i fotot, där landskapet och temperaturen växlar mellan kyliga Vintersverige och solheta Kanarieöarna.” SR P4
”Den här filmen handlar om det akuta skedet, undantagstillståndet då föräldraskapets grundpelare, att skapa trygghet och skydda sina barn, är helt satta ur funktion. I Amanda Kernells film gestaltas det här havererade föräldraskapet, genom att mamman, Alice, bestämmer sig för att kidnappa sina egna barn och resa på charter. Jag tänker inte säga hur det går, bara att banana split, baddräkt och stark ångest inte är en bra kombination. Men Amanda Kernells film är bra, en nervig, svart och närgången skilsmässo-coctail. Se den, om ni törs.” Kulturnytt
”Hur långt är du beredd att gå för att få vara med dina barn? Skulle du kidnappa dem till Teneriffa? Amanda Kernell, bakom filmen ”Sameblod”, är tillbaka med ett ruskigt gripande drama om en vårdnadstvist. Man ser det med gråten i halsen för att barnen kommer i kläm, för att en förälder måste förlora det fula spelet och för att det är varje förälders stora skräck att inte få vara med sina barn.” Kommunalarbetaren