Hösten 2021

parasit.jpg

23/9 och 30/9 Parasit "Gisaengchung" (Sydkorea, 2019).

Regi: Bong Joon-ho. Med: Choi Woo-shik, Park So-dam, Chang Hyae-Jin, Song Kang-ho.

Längd: 132 min.

 

Ki-taeks familj är en färgstark skara som hankar sig fram genom livet med hjälp av påhittighet och list. Men några pengar har de inte. Så när sonen, Ki-Woo, erbjuds jobbet som privatlärare till dottern i en rik familj så tvekar han inte en sekund. Väl på plats börjar han smida planer för resten av sin familj som en efter en får jobb i det nya huset. Men lögnerna blir allt fler och det dröjer inte länge innan situationen är helt utom kontroll.

 

”Stämningen i de här kusliga, svarthumoristiska, isande perfektionistiska tagningarna är så fulländad att den kan förvandla en grönskande trädgård till en gravkammare, ett ljust och livligt barnrum till något hotfullt.” Dagens Nyheter

 

”Filmens värld berättas perfekt i bilder, där regissören litar på att vi ska hänga med. Vad signalerar tex en ny frisyr eller ett klädval, vad betyder en lägenhet med lågt i tak, eller behovet i att sno wi-fi från grannarna? Här är vi i händerna på någon som vet precis vad han vill säga. Sen är Parasit väldigt rolig också. Ibland fastnar skrattet i halsen, men ju mer historien vrids åt, desto mer känns humorn också livsnödvändig.” Kulturnytt

 

”På sitt eget vis åstadkommer Bong Joon-Ho och de skickliga skådespelarna en social satir som skildrar vår nutida empatilösa samhällsutveckling och dess eviga kretslopp av förlorare. Det är gastkramande vackert att se på.” TT

 

theaudition.jpg

7/10 och 14/10 The Audition "Das Vorspiel" (Tyskland 2019).

Regi: Ina Weisse. Med: Nina Hoss, Simon Abkarian, Jens Albinus.

Längd:90 min.

 

The Audition är ett kraftfullt drama om en beslutsam fiollärare som gör allt i sin makt för att förverkliga sina unga elevers potential. Nina Hoss levererar en av sina bästa rollprestationer någonsin och prisades nyligen som bästa skådespelerska på filmfestivalen i San Sebastian. Hon tog även hem samma pris på Stockholms internationella filmfestival 2019.

  

” The Audition är skådespelaren Nina Hoss film, hon gör Anna Bronsky som ger fiollektioner till unga talanger, ja speciellt en som hon själv upptäckt. Och hon är kontrollerande och perfektionist. The audition är tät, dramatisk i det oförlösta.” Kulturnytt i P4

 

”Filmens foto är vackert och stämningsfullt, men fina miljöer från Berlin och även om tidsaspekten aldrig uttalas känns det som att handlingen utspelar för några decennier sedan. Inte en mobiltelefon, inte en dator syns i filmen och ingen verkar tala om Facebook. Så befriande skönt. En av filmens stora styrkor är också att det är mycket som inte sägs rent ut. Det bubblar under ytan och vi kan dra egna slutsatser.” Kulturbloggen

 

”I rollen som fiolläraren ser vi Nina Hoss som vi sett briljera i filmer som Barbara och Phoenix, för att nämna några. I The Audition cementerar hon det faktum att hon är en av Tysklands bästa skådespelare. Hennes rollkaraktär är komplex och mångbottnad, en osäker och bräcklig kvinna med dålig självbild som samtidigt har förmågan att se styrkan i andra. Detta förmedlar Hoss på ett väldigt övertygande sätt. Hon får såklart även hjälp av filmens övriga skådespelare som även de presterar på topp.” Filmtopp.se

 

quovadisaida.jpg

28/10 och 4/11 Quo Vadis Aida? (Bosnien och Hercegovina, 2020).

Regi: Jasmila Žbanić. Med: Jasna Đuričić, Boris Isakovic, Johan Heldenbergh

Längd: 101 min.

 

Bosnien, juli 1995. Aida är översättare för FN i den lilla staden Srebrenica. När den serbiska armén övertar staden söker tusentals medborgare skydd i FN-lägret, bland dem Aidas man och två söner. Alla får inte plats och situationen blir alltmer kaotisk. Från sin position som tolk åt ledningen hör och ser hon vad som är på väg att hända. Men hur långt kan hon gå för att rädda sin egen familj?

 

”Historien har blivit en oförglömlig film som drabbar som den värsta knockout-smällen.” Aftonbladet

 

”Ett kvarts sekel efter folkmordet i Srebrenica kommer ett gastkramande drama som för oss tillbaka till det helvete där 8.000 människor, främst fäder och söner, avrättades. Bosniska Jasmila Žbanić berättar knivskarpt, ärligt och skoningslöst om händelserna, med en kvinnlig FN-tolk som känslomässigt epicentrum.” Dagens Nyheter

 

”Quo Vadis, Aida är en stark påminnelse om ett folkmord i Europa i vår närtid. Händelserna är skickligt skildrade genom en kvinnas ögon, en kvinna som står i händelsernas centrum och kan höra maktlöshetens samtal och vädjandena om hjälp.” Kulturnytt i P1

 

”Quo vadis, Aida? – som har åkt triumftåg genom festivalvärlden sedan premiären i Venedig i höstas – berättar överraskande (och övertygande) rakt på sak och får emfas genom att inte ge sig in i sentimental spekulation. Äter sig istället sakta men säkert in i sinnet. Störst åverkan på själen, för det här är verkligen ingen lätt sittning, gör den skriande diskrepansen mellan de infångades hopp om att allt ska lösa sig, och vår vetskap om vad som väntar.”  Kulturnyheterna

 

nomadland.jpg

11/11 och 25/11 Nomadland (USA, 2020).

Regi: Chloé Zhao. Med: Frances McDormand, David Strathairn, Linda May, Swankie, Bob Wells, Derek Endres, Melissa Smith.

Längd:108 min

 

I filmen får vi följa Fern, en kvinna som, efter den ekonomiska kollapsen i den lilla staden på Nevadas landsbygd, packar sin bil och ger sig ut på vägarna för att upptäcka livet utanför det konventionella samhället, som en modern nomad. I filmen träffar vi verklighetens nomader, Linda May, Swankie och Bob Wells som blir Ferns mentorer och vänner under hennes utforskning av det vida landskapet i västra USA.

 

”Bilden av det skildrade förändras hela tiden, som de öppna landskap de reser igenom och som i Joshua James Richards kamera ibland är död, tröstlös oändlighet och ibland ett färgsprakande hav av skönhet och frihet. I centrum står Fern, som till skillnad från de flesta, är en fiktiv gestalt. Eller hon var en fiktiv gestalt, rättare sagt. Innan Frances McDormand satte tänderna i henne. Nu finns hon.”  Dagens Nyheter

 

”Tillsammans med filmens humanistiska grundton blir det som en hyllning till det ursprungliga, till andra värden i livet än de som mäts i dollar och cent. Lite banalt, kan tyckas, men så fint och diskret framfört att det blir bildpoesi och kärv realism i ett och samma andetag.” Kulturnyheterna

 

”Årets favorit inför Oscarsgalan. Och den lever mer än väl upp till förväntningarna, om man bara låter sig vaggas in i denna road movies lite långsamma tempo och lågmält känslosamma personporträtt.” Aftonbladet

 

”Francis McDormand briljerar som okammade trailerkvinnan Fern, som stretar vidare trots alla törnar. Fint lågmält drama.”  Kulturnytt i P4

 

debastaaren.jpg

2/12 och 9/12 De bästa åren (Italien, 2020).

Regi: Gabriele Muccino. Med: Kim Rossi Stuart, Micaela Ramazzotti, Pierfrancesco Favino.

Längd: 129 min.

 

En berättelse om vänskap och kärlek under fyra decennier i Italien. Tre barndomsvänner gör allt tillsammans, men så träffar de en kvinna som ska komma att förändra vart och ett av deras liv – för alltid. En nostalgisk och varm historia om kärlek och vänskap i Rom, från tidigt 1980-tal till nutid.

 

”De bästa åren är en film av ett slag man inte ser så ofta längre: stora känslor, stora gester och öden som spänner över generationer. Ändå är det inte storslaget utan en omfamning av det stora i det lilla. Det är inte förrän man ser en sådan film som man minns hur mycket man saknat den.” Kulturnyheterna

 

”De bästa åren” är ett storslaget och välspelat relationsdrama om fyra barndomsvänner som sträcker sig över flera årtionden.” Filmeye

 

”Italienska De bästa åren åkallar den manliga filmtraditionen signerad Fellini, Scola och Tornatore. En episk berättelse om kärlek och vänskap genom trettio år. Praktfullt och välgjort om den moderna Italiens framväxt.” Dagens Nyheter