Hösten 2018

threebillboards.jpg

20/9 Three billboards outside Ebbing, Missouri (UK/USA 2017).

Regi: Martin McDonagh. Med: Frances McDormand, Sam Rockwell, Woody Harrelson, Abbie Cornish, Pete Dinklage.

Längd: 116 min.

 

Frances McDormand spelar huvudrollen som den förtvivlade Mildred Hayes. Frustrerad över den lokala polisens brist på framsteg i att hitta hennes dotters mördare, tar hon saken i egna händer. Hon ställer stadens högt aktade polischef mot väggen på ett kontroversiellt sätt, genom att sätta upp stora reklamskyltar med ett budskap direkt riktat mot honom. Det blir en kamp mellan Mildred och den lokala polisen i Ebbing.

 

”En sorg och smärta som är så stark att det gör ont att se. Korsat med knasigt komiska scener och de mest välskrivna repliker du kan höra. Plus mäktiga bilder och ett begåvat bruk av musik.” Aftonbladet


”Det mest talande efter filmens succé på årets Golden Globe-gala är ändå den gyllene statyetten för bästa manus. Den förhöjda dialogen är i mästarklass, med en exakt tonträff och en svart komisk tajmning som visar att livskraften ibland kan utmana de mest tragiska omständigheter.” Dagens Nyheter.

 

”Oscarsvinnaren Martin McDonagh har både skrivit och regisserat denna otroligt intensiva, smarta, starkt emotionella och sinnesrubbat underhållande film som får publiken att spontant applådera skrattande, för att stunden efter gråta högljutt. Det handlar om känslor som sorg, ilska och kärlek och med en ensemble ledd av en grym Frances McDormand kan det inte bli allt annat än helt jäkla rätt.” Moviezine

 

 

PhantomThread.jpg

27/9 Phantom Thread (USA 2017).

Regi: Paul Thomas Anderson. Med: Daniel Day-Lewis, Lesley Manville, Vicky Krieps, Gina McKee och Harriet Sansom Harris.

Längd: 130 min.

 

”Phantom Thread” utspelar sig i 1950-talets London, där den berömde klänningsmakaren Reynolds Woodcock och hans syster står i den brittiska modescenens centrum. De klär kungligheter, filmstjärnor och societetslejon. Kvinnorna passerar i snabb revy i Woodcocks liv, men en dag möter han den unga och viljestarka Alma som blir både en inspirationskälla och älskarinna. Sakta men säkert börjar kärleken skapa revor i hans tidigare så välskräddade tillvaro.

 

”I juni förra året meddelade Daniel Day-Lewis att huvudrollen i The Phantom Thread skulle bli hans sista. Han är inte en man som söker medial uppmärksamhet, och han behöver sannolikt inte mer pengar, så man får anta att det ligger allvar bakom hotet.
Han är mer än en skådespelare. Han är Daniel Day Lewis – och får det här redan från början storartade dramat att bli ännu mäktigare.” Kulturnyheterna

 

”Det här är en minutiöst välskräddad film om besatthet, dominans och hälsovådlig kärlek – av tidlös design och med ett kittlande mörker som bubblar upp mellan sömmarna på den propra ytan.” Aftonbladet

 

”Paul Thomas Andersons senaste film är en svindlande elegant studie i maktspel och underkastelse, en cineastisk triumf att kapitulera villkorslöst inför. ”Phantom Thread” är också Daniel Day-Lewis avsked till skådespelaryrket.” Moviezine

 

 

enfantastiskkvinna.jpg

4/10 En fantastisk kvinna ”Una Mujer Fantástica” (Chile/Tyskland/USA/Spanien 2017).

Regi: Sebastián Leilo. Med: Daniela Vega, Francisco Reyes, Luis Gnecco, Aline Küppenhei.

Längd: 104 min.

 

Marina, en ung transkvinna i Santiago de Chile jobbar som servitör, men hyser sångambitioner. Hon har en relation med Orlando, en betydligt äldre man som plötsligt går bort efter att de har firat Marinas födelsedag. Istället för att få sörja sin älskare behöver Marina kämpa för sin rätt att vara sig själv, både mot myndigheterna och Orlandos familj som inte kan acceptera henne.

 

”En fantastisk kvinna är en fantastisk film, med en minst lika fantastisk prestation av en fenomenal skådespelerska!” Moviezine

 

”Lyhört om kärlekssorg.” Dagens Nyheter.

 

”Debutanten Daniela Vega gör en förstklassig insats som transkvinnan Marina i "En fantastisk kvinna.” Svenska Dagbladet

 

”En poetisk och stark skildring av hur förtryck av transpersoner fungerar i praktiken.” P1 Kulturnytt

 

 

iamnotawitch.jpg

11/10 I Am Not A Witch (UK/Frankrike/Tyskland 2017).

Regi: Rungano Nyoni. Med: Maggie Mulubwa, Henry B J Phiri, Nellie Munamonga.

Längd: 93 min.

 

9-åriga Shula anklagas för häxeri och tvingas välja mellan att förvandlas till en get eller att skickas i häxläger. Hon väljer det senare. Walesisk-zambiska Rungano Nyonis extraordinära långfilmsdebut tar sig an såväl zambisk tradition som västerländsk exotifiering med en god portion humor och skärpa.

”En zambisk saga, en satir eller ett drama med absurda inslag? Sevärt om 9-åriga Shula som blir häxanklagad.” Kulturnytt P1

”Fin mix av torr humor, magisk realism och angelägen samhällskritik.” Kulturnyheterna

 

 

dancer.jpg

18/10 Dansaren (UK/Ryssland/Ukraina/USA 2016).

Regi: Steven Cantor. Med: Jade Hale-Christofi, David LaChapelle, Sergei Polunin. 

Längd: 85 min.

 

Sergei Polunin är British Royal Ballets yngsta elev någonsin och har tagit världen med storm. Denna ikoniska rebell och luftburna ängel har hjälpt till att förändra och nyskapa baletten både som koncept och konstform. Men hans liv är inte bara fyllt av framgång och lycka. Men vid 25 bestämmer han sig för att avbryta allt och lämna dansen. Han tweetar om droger och vilda fester och pratar om att istället börja jobba på sin samägda tatueringsstudio, vilket leder till att brittisk media kallar honom för ”the bad boy of ballet”.

 

”Ofrivillig stjärna - en hjärtslitande film om självförbrännande balettgeni.” Dagens Nyheter.

 

”Dokumentären "Dancer" tecknar ett gripande porträtt av en ung man som offrat mycket för konsten.” Svenska Dagbladet

 

”Dokumentären berättar engagerande hans historia från början till nuet. Om en treårig pojke som har en rejält motiverad mamma bakom sig. Dansen ska ta honom ur ett fattigt Ukraina.” P1 Kulturnytt

 

”Balettdansares kontroll är imponerande och det finns något väldigt vackert i bemästrandet av steg och hopp men det är jakten på frihet för både sinne och kropp, i och utanför baletten, som gör storyn om Sergei till en angelägenhet för fler än konnässörer av piruetter och pliér.” Konstpretton

 

 

facesplaces.jpg

25/10 Faces, Places ”Visages villages” (Frankrike  2017).

Regi: Agnès Varda och J R. Med: Jean-Paul Beaujon, Amaury Bossy, Yves Boulen, Jeannine Carpentier.

Längd: 89 min.

 

Dokumentär. Två syskonsjälar gör en gemensam resa genom den franska landsbygden för att skildra människors liv och öden med hjälp av en mobil fotoautomat.

 

”Slutligen formar sig ”Faces places” till en inspirerande essäfilm om livet och döden, kärleken och arbetet /…/ Så får vi till sist dessa fantastiska jättebilder av kvinnorna uppklistrade på uppställda containrar. En i sanning ovanlig, fantasifull gest gentemot dessa vardagshjältinnor.” Sydsvenskan

 

”Agnès Vardas lyckorusiga Faces, places är en sagolik och smart hyllning till fantasin.” Dagens Nyheter.

 

”Jag hamnar i en upprymdhet jag inte varit med om på länge i biosalongen när jag ser filmen Faces, Places.” SR P4

 

”Jag vill att filmen ska pågå för evigt, jag vill ha den loopad på tv:n, att de alltid ska vara där, resa, gnabbas, träffa människor, fota, klistra och göra världen lite gladare. Det är kanske inte vad konst handlar om, eller också är det just det.” P1 Kulturnytt

 

 

M.jpg

1/11 M (Frankrike 2017).

Regi: Sara Forestier. Med: Sara Forestier, Redounne Harjane, Jean-Pierre Léaud, Liv Andren.

Längd: 100 min.

 

Lila och Mo möts vid en busshållplats, hon har ett förlamande talfel och han är sprudlande och pratsam. Lila förbereder sig för sitt examensprov och Mo försörjer sig genom illegala bilrace. De är varandras motsatser och motsatser dras till varandra - förälskelsen är ett faktum. Men Mo bär på en hemlighet som tynger honom.

 

”Det spännande drama som sedan följer mellan en av Frankrikes många unga medborgare med familj från de arabiska kolonierna och en fransyska från låg arbetarklass utvecklas till en fullständigt ljuvlig, dramatisk kärlekshistoria berättad med en tydlig feministisk blick i många långa obrutna närbilder växelvis med häftiga biljakter där vadslagning dominerar.” Sydsvenskan

 

”M är en värmande film om kärlek och dess kraft.” Kulturbloggen

 

”Lysande skådespeleri i kärleksdrama bakom barriärer.” Ergo

 

 

tully.jpg

8/11 Tully (USA 2018).

Regi: Jason Reitman. Med: Charlize Theron, Ren Livingston, Mark Duplass, Makenzie Davis.

Längd: 95 min.

 

Trebarnsmamman Marlos liv består av ständig brist på sömn, vardagstjafs, blöjbyten och amning. Barnens pappa Drew märker inte ens att familjens behov helt tagit över Marlos liv. Hennes bror är mer uppmärksam och erbjuder sig att betala för en nattnanny. Marlo tvekar först inför unga Tully, men överrumplas snabbt av hennes energi och livsaptit. Det dröjer inte länge förrän de två är oskiljaktiga, samtidigt som Marlo försöker få grepp om vem Tully egentligen är.

 

”Vem är den räddande ängeln Tully, och vad vill hon Charlize Therons dödströtta ­mamma? Varmt, underhållande och lite ­mystiskt om moderskap och systerskap.” Dagens Nyheter.

 

”Filmen Tully är en fiffig komedi med allvar och Charlize Theron som spelar mamman gjorde en poäng av att hon skulle se ut som om hon just fött sitt tredje barn. Så Tully är ingen bagatell, här finns ett välskrivet manus, bra skådespel och en tvist som överraskar.” SR P4

 

”Tully är en intim och osminkad skildring av det sisyfos-arbete som kan utgöra vardagen för en nybliven småbarnsmamma. Den är även en hyllning till ett oväntat systerskap.” Moviezine

 

 

callmebyyourname.jpg

22/11 Call Me By Your Name (USA/Italien/Frankrike/Brasilien 2017).

Regi: Luca Guadagnino. Med: Timothée Chalamet, Armie Hammer, Michael Stuhlbarg, Amira Casar, Esther Garrel.

Längd: 132 min.

 

I Italien sommaren 1983 blir en ung amerikansk-italienare förälskad i en amerikansk student som kommer för att studera och bo hos hans familj. Tillsammans upplever de en oförglömlig sommar - full av musik, mat och kärlek - som för evigt kommer att förändra dem.

 

”Gripande och sensuell kärleksfilm.” Sydsvenskan

 

”Resultatet är lugnt, som vindens brus i lövkronorna utanför villans stora fönster och ändå gripande.” Dagens Nyheter.

 

”Vackert samspel i film att förälska sig i.” Svenska Dagbladet

 

 

insyriated.jpg

29/11 Insyriated (Belgien/Frankrike/Libanon, 2017).

Regi: Philippe Van Leeuw. Med: Hiam Abbass, Diamand Bou Abboud, Juliette Navis, Moshen Abbas.

Längd: 85 min.

 

Philippe Van Leeuws drama skildrar civilbefolkningens liv i krigets Damaskus. Matriarken Oum Yazan gör allt för att skydda sin familj och sina grannar i hennes lägenhet. En brutal händelse inträffar som hon måste hålla hemlig för de övriga, och när två män bryter sig in i lägenheten eskalerar paniken.

 

”Det är skickligt filmberättande och spännande, med en molande obehagskänsla genom filmens 85 minuter. Kameran stannar i våningen, klaustrofobin växer. Här finns en attack som lämnar många i bedövat chocktillstånd.” Aftonbladet

 

”Insyriated visar på vilken suggestionskraft som en välgjord och verklighetsnära fiktion äger när det gäller att påverka sin publik. Tragiska nyhetsbilder och drabbande dokumentärer i alla ära, men det är när vi släppas ner så här, mitt i elden, som det hettar till, som fasorna blir närmast outhärdliga. Det är också då de utsatta får kropp och själ, och inte bara är siffror i flyktingstatistiken.” Kulturnyheterna

 

”Insyriated är uppbyggt som ett slutet kammarspel. Hur skulle det kunna vara något annat? Bara att ta sig ut på gården efter vatten är förknippat med livsfara. Snart blir det dock tydligt att också tryggheten i den klaustrofobiska lägenheten är en illusion. Det är mellan dessa skälvande väggar som detta storslagna drama utspelar sig.” Dagens Nyheter.