Våren 2018

dunkirk.jpg

18/1 Dunkirk (Storbritannien/USA/Frankrike/Nederländerna 2017).

Regi: Christopher Nolan. Med: Fionn Whitehead, Jack Lowden, Mark Rylance, Tom Hardy, Harry Styles, Tom Glynn-Carney, Kenneth Branagh, Cillian Murphy.

Längd: 106 min.

 

Det är maj 1940. 400.000 allierade soldater, främst britter, är fast i den nordfranska kuststaden Dunkerque. Hitler har dem som i en liten ask. Det är för långgrunt för den brittiska flottan att ta sig in och evakuera soldaterna. Tyskarna släpper flygblad över staden: Ge upp eller dö!

 

”För övrigt imponerar filmen i sin konstnärligt konsekventa vilja att inte spilla en sekund på överflödiga repliker, tillrättalagd dramaturgi eller överspänd psykologisering. En krigsfilm värd namnet och definitivt värd att inleda den välkomna nysatsningen på storfilm i 70 mm-format.” Sydsvenskan

 

”Nolans film är en i stycken svårt överjävligt klaustrofobisk historia, man sitter fastnaglad i stolen av både skräck och förtvivlan – precis när man tror att det hela är över, så har något nytt djävulskt öppnat sig under oss, torpedhelvetet tar över. Dagens Nyheter.

 

”Det bästa med Christopher Nolans och filmfotografen Hoyte van Hoytemas bildmässigt fulländade berättelse är att den säger något väsentligt om utsattheten i att vara beroende av andra människors välvilja. Kompromisslöst fokuseras här på underläget, hjälplösheten.”

Göteborgs-Posten

 

 

barnmorskan.jpg

25/1 Barnmorskan ”Sage femme” (Frankrike/Belgien 2017).

Regi: Martin Provost. Med: Catherine Frot, Catherine Deneuve, Olivier Gourmet, Quentin Delmaire.

Längd: 117 min.                 

 

Claire är en uppskattad barnmorska som när hon närmar sig slutet av sitt yrkesliv hamnat på kollisionskurs med de moderna sjukhusens metoder och effektivitetskrav. En dag får hon ett märkligt telefonsamtal. Béatrice, hennes fars extravaganta älskarinna som försvann spårlöst för 30 år sedan, har viktiga nyheter och vill träffas. Deras möte blir en dramatisk kollision mellan två motsatta själar; en strikt och kontrollerad renlevnadsivrare och en som gärna unnar sig en blodig biff och ett glas rött.

 

”Fransk films grande dame (Catherine Deneuve) har inte varit så här bra på länge – och hon visar vilken enastående och mångsidig skådespelare hon fortfarande är. Dagens Nyheter.

 

”Det är den perfekta sortens franska film, med två av landets främsta skådespelare, som lyckas få det vardagliga att röra vid vårt innersta.” Kommunalarbetaren

 

”Två av fransk films stora glänser ikapp i Martin Provosts Barnmorskan. En fin och berörande film med humor, om familj, tidens gång och vatten under broarna, där två kvinnor med totalt motsatta personligheter men ett gemensamt förflutet kommer in i varandras liv igen efter lång tid.” Aftonbladet

 

 

faktaren.jpg

1/2 Fäktaren ”Miekkailija” (Finland/Estland/Tyskland 2015).

Regi: Klaus Härö. Med: Märt Avandi, Ursula Ratasepp, Liisa Koppel, Lembit Ulfsak.

Längd: 93 min.

 

Filmen börjar 1953 med att Nelis flyr från Leningrad till den lilla staden Haapsalu i Estland för att undkomma Stalins hemliga polis. Han inleder ett nytt liv som gymnastiklärare på den lokala skolan och startar på eget initiativ en fäktningsklubb för barnen. Skolans rektor är inte glad, men för barnen är det helande och stärkande efter alla svårigheter de gått igenom. De blir inbjudna till en fäktningstävling i Leningrad och Nelis ställs inför sitt livs svåraste beslut.

 

”Återigen har Härö hittat en spännande historia hämtad ur verkligheten som han berättar med exakta medel. Återigen visar han hur han behärskar personregin inte minst vad det gäller barnen.” Svenska Dagbladet  

     

”Denna sanna historia är både spännande och känslosam och Klaus Härö behärskar regikonsten till fullo. En kärlekshistoria löper parallellt utan att inkräkta för mycket på huvudberättelsen. Detta var Finlands Oscarsbidrag och är mycket sevärt.” Kommunalarbetaren

 

 

handmaiden.jpg

8/2 The Handmaiden ”Ahgassi” (Sydkorea, 2016).

Regi: Chan-wook Park. Med: Tae-ri Kim, Min-hee Kim, Jung-woo Ha, Jin-woong Cho.

Längd: 144 min.

 

Med uppsåt att lura Lady Hideko på hennes förmögenhet lyckas unga Sookee få anställning hos henne som kammarjungfru. Men oväntade känslor uppstår mellan dem, samtidigt som mannen bakom komplotten visar sig ha helt andra planer för Sookee.

 

”Imponerande erotisk thriller. Lyckad flytt av Sarah Waters Ficktjuven till 30-talets Korea.” Dagens Nyheter.

 

”Sanslöst vackra miljöer och människor. Heta sex- och grova våldsscener. Intrigen berättas i tre kapitel, samma historia ur helt olika infallsvinklar. Stundtals rörigt, ändå hela tiden raffinerat och engagerande.” Aftonbladet

 

”The handmaiden, inspirerad av Sarah Waters populära lesbiska kärleksdrama Ficktjuven, nu i regi av filmveteranen Park Chan-wook är det i särklass mest raffinerade jag sett på en filmduk på länge.” Göteborgs-Posten

 

 

paterson.jpg

15/2 Paterson (USA, 2016).

Regi: Jim Jarmusch. Med: Adam Driver, Golshifteh Farahani, Chasten Harmon, William Jackson Harper.

Längd: 118 min.

 

Paterson är busschaufför i staden Paterson, New Jersey. Varje dag kör han sin dagliga rutt och observerar staden när den flimrar förbi genom vindrutan. Han lyssnar på fragment av passagerarnas konversationer, han skriver poesi i en anteckningsbok, han går ut med sin hund, han stannar till vid samma bar och dricker exakt en öl, han går hem till sin fru Laura. Lauras liv är raka motsatsen, under konstant förändring med nya drömmar varje dag.

 

”Här ska inte detaljerat beskrivas hur de stora små variationerna landas och gestaltas, men i likhet med den japanska poet som Paterson möter på en parkbänk vid det berömda stora vattenfallet vill man till sist bara utbrista i ett klarögt och leende: Aha!”  Dagens Nyheter.

 

”Det finns en stilla lycka i näsan varje scen, med vackra närbilder av enkla föremål, sensuella möten mellan människor och en rytm där scenerna får ta tid, ljudet är viktigt och allt onödigt är bortklippt.” SR Kulturnytt

 

”Adam Driver gör sin starkaste skådespelarinsats hittills i en film som förtrollar.” Upsala Nya Tidning           

 

”Några intriger som för handlingen framåt och håller intresset uppe finns det inte här. Men det blir aldrig tråkigt, snarare skönt avkopplande att följa dagarna som stillsamt flyter förbi och uppleva världen genom lite mer optimistiska ögon.” Moviezine

 

 

intehelavarlden.jpg

1/3 Inte hela världen ”Juste la fin du monde” (Kanada/Frankrike 2016).

Regi: Xavier Dolan. Skådespelare: Gaspard Ulliel, Nathalie Baye, Marion Cotillard, Vincent Cassel, Léa Seydoux.

Längd: 97 min.

 

Ett intensivt drama om en författare, som efter 12 års frånvaro åker tillbaka till sin hemstad för att berätta för sin familj att han snart ska dö. Men återföreningen blir inte som han tänkt sig. Snart väcks gamla minnen och förbittringar till liv och spänningarna mellan familjemedlemmarna kommer åter upp till ytan. Ingen orkar lyssna eller ta in någon ny information, utan alla har fullt upp med sin egen frustration. Dagen går mot sitt slut…

 

”Louis stängde dörren till sin familj för tolv år sedan och har inte sett dem sedan dess. Nu ska han dö och vill ses. ”Inte hela världen? ” är en relationsthriller som hela tiden balanserar mellan att vara knivskarp och en total kliché. Dolan lyckas ändå få familjen Knippers tårögda, bråkiga jakt på normalitet att gå rakt in i mig. Att han lyckas med det är en arbetsseger.” Kommunalarbetaren

 

”En ovanligt intensiv familjeträff.” Västerbottens-Kuriren

 

”Fin tonträff i smärtsamt familjedrama.” Göteborgs-Posten

 

 

brooklyn.jpg

8/3 Brooklyn (Kanada/Storbritannien/Irland 2016).

Regi: John Crowley. Med: Saoirse Ronan, Emory Cohen, Jim Broadbent, Julie Walters.

Längd: 111 min.

 

Lockad av det lovande Amerika lämnar Eilis Irland, och tryggheten i sin mammas hem, för New Yorks kustremsa. Hemlängtan försvinner snabbt när Eilis blir djupt förälskad. Men snart blir hennes nya liv avbrutet av hennes förflutna och hon måste välja mellan två länder och människorna i dem.

 

”Bedårande. Detta är inget annat än bedårande. Från de blommiga tapeterna och rart pastellfärgade koftorna, till den oskuldsfullt innerliga kärlekshistorien.” Expressen

 

”Brooklyn är en charmig, sorglig, rolig och berörande film. En ovanlig berättelse om migration eftersom den också fångar livet på en ny plats med en annan plats kvar i själen.” Svenska Dagbladet

 

”Det är vackert, gripande och stundtals ganska roligt. Brooklyn är en rakt igenom fin film som värmer hjärtat på ett sätt som få filmer av dess sort nuförtiden lyckas med.” Umeå Tidning

 

 

korparna.jpg

15/3 Korparna (Sverige, 2017).

Regi: Jens Assur. Med: Reine Brynolfsson, Maria Heiskanen, Jacob Nordström, Jens Jørn Spottag, Peter Dalle.

Längd: 107 min.
 

Korparna utspelar sig på den svenska landsbygden under 1970-talet. Agne sliter hårt för att få gården att gå runt. Pressen ökar ytterligare när arrendeägaren vill modernisera och hotar att säga upp arrendet. Agnes familj har brukat gården i generationer och han har tagit för givet att äldste sonen Klas ska ta över när han själv inte längre orkar. Klas däremot vill inte gå i faderns fotspår, men vill inte heller lägga ytterligare börda på sin far. En man som redan verkar ha fått nog av verkligheten. Frågan är hur länge man kan skjuta upp det oundvikliga.

 

”Makalöst – aldrig sett något liknande i svensk film.” Svenska Dagbladet

 

”Ett minimum av dialog. En kamera (Jonas Alariks foto är superbt) som inte rör sig i onödan. Och så Brynolfsson. Han behöver inte göra mycket för att dominera filmscener. I Korparna sitter Brynolfsson ofta helt tyst och röker cigaretter, men gör ändå en av sina allra bästa och mest minnesvärda rollprestationer.” Göteborgs-Posten

 

”Reine Brynolfsson gör en av karriärens bästa skådespelarinsatser, tätt skuggad av Maria Heiskanens lyhörda porträtt av hans hustru. I alla led är Korparna en film som känns och smärtar. Ett mäktigt porträtt av människor som försöker bromsa tiden, men också av hur tiderna obevekligt förändras. För vissa till det bättre, medan andra går under.” Borås Tidning

 

 

nilehiltonincident.jpg

24/3 The Nile Hilton Incident (Sverige/Danmark/Tyskland/Frankrike, 2017).

Regi: Tarik Saleh. Med: Fares Fares, Mari Malek, Slimane Dazi, Hichem Yacoubi, Yasser Ali Maher, Ahmed Seleem, Hania Amar.

Längd: 106 min.

 

Noredin är en korrupt kriminalpolis i Kairo som satt i rutin att pressa lokala brottslingar på pengar. I ett rus av droger och alkohol håller han sig flytande i ett rättssystem som är på randen till kollaps. En natt blir han tilldelad en mordutredning: en sångerska har hittats död i bröllopssviten på ett lyxhotell. Vad som först verkar vara ett enkelt passionsbrott visar sig ha förgreningar hela vägen upp till den innersta kretsen runt presidenten.

 

”The Nile Hilton incident är ett fynd till hårdkokt thriller. Vem anade att Kairo var den perfekta fonden för ett desillusionerat snutporträtt? Miljökänsla och en Harrison Ford-bister Fares Fares är så stora tillgångar att det betyder mindre att intrigen är lite underutvecklad.” Dagens Nyheter.

 

”The Nile Hilton incident är ytterst välgjord spänning. Ett mäktigt filmbygge.
Bra skådespelare i alla roller, med Fares Fares hela tiden i centrum. Få har med till synes så små medel – inga stora gester, mer en tom blick, ett maniskt rökande, samtidigt också en portion fåfänga – fångat en illusionslös polis så på kornet som han gör här.”
Aftonbladet

 

”Bra tempo och rakt igenom spännande om maktmissbruk och dess offer bara dagar före egyptiska revolutionen.” Kommunalarbetaren

 

 

borg.jpg

24/3 Borg (Sverige, 2017).

Regi: Janus Metz. Med: Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Tuva Novotny och Leo Borg.

Längd: 100 min.

 

Borg är en film om hur legender formades ur rivalitet, vänskap och glamour i en tid då allt var möjligt. En berättelse om en svensk ikons stora genombrott som skildrar åren då Björn Borg gjorde resan från Södertälje till världseliten, om hans största kamp som utkämpades 1980 i mötet med den amerikanska supertalangen John McEnroe och om hur deras rivalitet kom att engagera en hel värld.

 

”Välgjort rakt igenom, och det är lika mycket en film om kampen med sig själv som en dramatisk duell mellan två stjärnor.” SR P4

 

”Filmen Borg har en oväntat stark och dramatisk verkan och det är motsättningarna mellan de två legendarerna Borg och McEnroe som driver hela dramat framåt.” Dagens Nyheter.

 

”Engagerande, gedigen film med nära porträtt av två rivaliserande tennislegender.” Filmeye