Hösten 2017

21/9 Sameblod (Sverige/Danmark/Norge 2016).

Regi: Amanda Kernell. Med: Lene Cecilia Sparrok, Mia Erika Sparrok, Maj Doris Rimpi, Olle Sarri, Malin Crépin.

Längd: 110 min.

 

Elle Marja går på samisk internatskola med sin lillasyster och ska snart ta över som renskötare. Samtidigt drömmer hon om ett annat liv, långt borta från bybornas blickar och skolans regler och kolttvång. Allt faller samman efter de rasbiologiska undersökningarna som hålls på skolan och Elle Marja bestämmer sig för att lämna allt och bli svensk och rymmer till Uppsala – men att byta liv visar sig vara mycket svårare än hon trodde.         

 

”Det är en fantastisk långfilmsdebut för Amanda Kernell. Hon berättar fängslande och bildskönt om ett mörkt kapitel i svensk historia.” Upsala Nya Tidning

 

”Utmärkt berättad av Amanda Kernell, med bra skådespelare. Lena Cecilia Sparrok gör en huvudroll man inte glömmer.” Aftonbladet

 

”Det är en hård men samtidigt hjärtskärande film som Amanda Kernell har gjort.” P1 Kulturnytt

 

”Sameblod är en otroligt bra film. Den presenterar varken facit eller förlösande slut. Det är som det är med den här förbannade historien. Och den förbannade samtiden.” Kulturnyheterna

 

 

28/9 The Salesman (Iran/Frankrike 2016).

Regi: Asghar Farhadi. Med: Shahab Hosseini, Taraneh Alidooski, Babak Karimi.

Längd: 125 min.

 

Emad och Rana tvingas lämna sin bostad då ett renoveringsarbete i en närliggande byggnad äventyrar deras säkerhet. De flyttar in i en tillfällig lägenhet i Teherans centrala delar. En incident knyten till lägenhetens förra ägare kommer dramatiskt att förändra det unga parets liv.

 

”Förutom att det är ett välspelat drama ger det en fin inblick i iranskt vardagsliv, långt från moskéer och Mullaskägg, vilket bara det är en anledning att se den här filmen. Den vidgar världen vilket behövs mer än någonsin i tider av terroristskräck och fördomar.” Kommunalarbetaren

 

”Asghar Farhadi gör en förträfflig uppdatering av En handelsresandes död, med udden riktad mot den iranska förtryckarstaten.” Göteborgs-Posten

 

 

5/10 Citizen Schein (Sverige 2017).

Regi: Maud Nycander. Med: Harry Schein, Daniel Bergman, Ingvar Carlsson, Harriet Andersson, Åsa Moberg.

Längd: 100 min.

 

Dokumentär. Harry Schein – ett ensamkommande judiskt flyktingbarn – var en udda fågel i den svenska offentligheten, en kulturpolitisk visionär, en av den svenska efterkrigstidens mest inflytelserika kultur- och mediepersonligheter. Hans livshistoria har en dramaturgi som kunde vara hämtad från en Hollywoodfilm. Citizen Schein är berättelsen om en flykting som aldrig korsar sina spår. En film om makt, manlighet och myter.

 

”Genom noggrant komponerat arkivmaterial och intervjuer med alla från Daniel Bergman och Harriet Andersson, till kvinnorna från Åsa Moberg till Eva Fischer, tecknar filmskaparna en bild som känns både extremt levande och sorglig.” Expressen

 

”Om passion, kärlek, ensamhet. Vemodigt kring behovet av bekräftelse.” Aftonbladet

 

”Och som alla bra dokumentärer har den både lycka och sorg, saknad och lust.” SR P4

 

 

12/10 Frantz (Frankrike, 2016).

Regi: François Ozon. Med: Paula Beer, Pierre Niney, Ernst Stötzner, Marie Gruber.

Längd: 113 min.

 

Anna Hoffmeister, en ung tyska, har blivit änka sedan hennes man, Frantz, dödats i striderna mot Frankrike under första världskriget. När den mystiske fransmannen Adrien en dag lägger blommor på Frantz grav blir det upptakten till en stark berättelse om kärlek, sorg och hat mellan tyskar och fransmän.

 

”I dessa tider fungerar humanistiska appeller som Frantz som ren balsam för själen, och jo faktiskt, om de stora orden ursäktas: Frantz är en film som, om än bara för några minuter, ger hopp om mänskligheten. Fransoserna borde välja François Ozon som president.” Kulturnyheterna

 

”Frantz är ett mästerverk till film, välgjort och välspelat in i minsta detalj och med en handling som är helt oförutsägbar.” Kulturbloggen

 

”Med krigstidsdramat Frantz gör François Ozon sin bästa film på länge. Läckert svartvita bilder ramar in berättelsen om såväl ung kärlek som nationalismens smygande gift.” Dagens Nyheter.

 

 

19/10 Vad döljer du för mig? (Italien 2016).

Regi Paolo Genovese, med Giuseppe Battiston, Anna Foglietta, Marco Giallini, Edoardo Leo, Valerio Mastandrea, Alba Rohrwacher, Kasia Smutniak.

Längd: 97 min.

                     

En varm sommarkväll samlas ett antal par och singlar för att avnjuta en god middag tillsammans. De har känt varandra i åratal och borde veta det mesta om varandra. Men gör de verkligen det? Plötsligt får en av dem idén att testa ett socialt experiment. De ska alla lägga upp sina mobiltelefoner på bordet, varefter alla får ta del av samtliga samtal och sms som dyker upp under kvällen! Efter livliga diskussioner går slutligen alla med på att delta i leken, som snart visar sig bli en vådlig rysk roulette med deras egna hemligheter som högsta insats. Det blir en kväll som ingen av dem någonsin kommer att glömma.

 

”Det är underhållande för oss som tittar, men det blir några pinsamma scener runt middagsbordet.” Aftonbladet

 

”Listige Paolo Genovese iscensätter elegant en giftig parmiddag full av hemligheter och lögner.” Dagens Nyheter.

 

 

26/10 Heartstone (Island 2016).

Regi: Guðmundur Arnar Guðmundsson. Med: Baldur Einarsson, Blær Hinriksson, Diljá Valsdóttir, Katla Njálsdóttir.

Längd: 129 min.

 

En lika vacker som brutal uppväxtskildring från en avlägsen isländsk fiskeby. Tonårspojkarna Thor och Christian har känt varandra hela livet. Under en omvälvande sommar försöker en av dem vinna en flickas hjärta, medan den andra upptäcker nya känslor för sin bästa vän. Ett innerligt och avväpnande drama om att växa upp, komma ut och bryta samman.

 

”Lysande långfilmsdebut.” Kulturnyheterna

 

”En lyhörd, fint agerad och mycket berörande uppväxtskildring om det starka men komplicerade bandet mellan två tonårspojkar i en liten avlägsen fiskeby, som prövas hårt under en turbulent sommar.” Aftonbladet

 

”Ärligt och enormt berörande om uppväxt och kärlek.” Moviezine

 

 

2/11 Dolda tillgångar (USA 2016).

Regi: Theodore Melfi. Med: Taraji P. Henson, Octavia Spencer, Janelle Monáe, Kevin Costner.

Längd: 126 min.

 

Dolda tillgångar är berättelsen om tre briljanta kvinnor som jobbade för NASA och var hjärnorna bakom en av historiens största projekt, John Glenns uppskjutning i rymden. Det var en fantastisk bedrift som återgav USA sitt självförtroende och inspirerade resten av världen. Trion krossade alla kön och rasbarriärer och blev en inspirationskälla för kommande generationer att drömma stort.

 

”Men det som gör Dolda tillgångar till bra underhållning dessutom, är att den på ett mycket raffinerat sätt lyckas kombinera den antirasistiska kampen med kapplöpningen till rymden. Det ger en sinnesutvidgande och hoppfull bild av att alla gränser är möjliga att överskrida. Kanske kommer vi till slut också att få historier som inte måste använda genikult för att bedriva politik”. P1 Kulturnytt

 

”Nasa vann rymdkapplöpningen tack vare tidigare obesjungna svarta genier. En historisk feel good-film som man hämtar kraft ur” Dagens Nyheter.

 

 

9/11 Kungens val (Norge 2016).

Regi: Erik Poppe, med Jesper Christensen, Anders Baasmo Christiansen, Tuva Novotny, Karl Markovics, Erik Hivju.

Längd: 133 min.

 

Den norske kungen leker med sina barnbarn i april 1940. Då får han och regeringen veta att Hitlers tyska armé är på väg att invadera landet. Hur ska Norge reagera? Å ena sidan kungen och kronprinsen, som har åsikter om vad som bör göras, å andra sidan de handlingsförlamade politikerna. Snart står kungen i centrum. Strida? Kapitulera? Fly?

 

”Kungens val utspelas under några få aprildagar 1940. Spänning på olika vis, med en del dramatiska krigsscener och förhandlingarna mellan politiker och militärer. En mycket välspelad och skickligt berättad historielektion. Nära oss, både i tiden och geografin.”  Aftonbladet

 

”Norges Oscarsbidrag är en lika historiskt intressant som visuellt storslagen skildring av några av de mest dramatiska dagarna i nordisk historia.” Moviezine

 

 

16/11 Efter stormen (Japan 2016).

Regi: Hirokazu Kore-eda. Med: Hiroshi Abe, Yôko Maki, Taiyô Yoshizawa, Kirin Kiki.

Längd: 117 min.

 

Shinoda Ryotas dagar som prisbelönad författare är långt borta, nu försörjer han sig som privatdetektiv och slösar bort det mesta han tjänar på spel. Han kämpar för att återknyta kontakten med sin son, problemet är att varken hans mor eller ex-fru litar på honom längre. Men en stormig sommarnatt får Ryota chansen att visa att han för en gångs skull menar allvar.

 

”Ytterst mänsklig berättelse.” Sydsvenskan

 

”Berättartekniken där man kommer människorna nära utan att det blir till spekulativa grepp gör att filmen äter sig in lite extra. Lägg till en mild humor.”  Upsala Nya Tidning

 

 

23/11 Manchester by the sea (USA, 2016).

Regi: Kenneth Lonergan. Med: Casey Affleck, Michelle Williams, Kyle Chandler, Lucas Hedges.

Längd: 137 min.

 

Lee Chandler arbetar som fastighetsskötare i ett vintrigt Boston, där han sköter sitt och håller sig för sig själv i sin källarhåla. Ibland hamnar han i barslagsmål när någon tittar snett på honom, annars är han surmulet uttryckslös. Så drabbas hans äldre bror av hjärtinfarkt. När Lee hinner hem till Manchester vid havet, en dryg timme österut, är det redan för sent. Ett annat livunder andra förutsättningar och något ännu sorgligare än en broders död anas i de tillbakablickar som plötsligt, utan förvarning, bryter in i berättelsen.

 

”Det är något med det exakta tonfallet i dramatikern och filmaren Kenneth Lonergans till synes händelsefattiga, ändå så intensiva, film som gör att den träffar rakt i hjärtat.” Göteborgs-Posten

 

”Undertexten nästan vrålar genom den vardagliga dialogen. Varje ickehandling smärtar. Som en bortvald kram eller tår. För Lee gråter inte. Varje gång han inte gör det. Hulkar jag än mer. Och vill till sist nästan be honom att sluta supa och börja gråta”. P1 Kulturnytt

 

”Det finns inte heller en onödig replik i Lonergans manus, folk pratar som folk gör, och säger inte saker enbart för att föra handlingen framåt. Och ändå finns det något meningsbärande med varje dialog och replik, både i skildringen av nutid och i flashbackscenerna som ger oss bakgrunden till att Lee lever det icke-liv han gör. Det allra bästa är att man inte har en aning om vart filmen ska ta vägen, inte ens på slutet. Och den känslan är magisk.” Sydsvenskan

 

 

30/11 Känslan av ett slut (Storbritannien 2017).

Regi: Ritesh Batra. Med: Charlotte Rampling, Jim Broadbent, Michelle Dockery, Emily Mortimer, Billy Howle.

Längd: 108 min.                

 

Tony Webster, en medelålders man, ställs inför ett förflutet han inte funderat så mycket över. Inte förrän nu. Tony var övertygad om att han lämnat allt det gamla bakom sig när han skapade sitt nya liv: en karriär som tryggar pensionen och en god relation med sin före detta fru och dotter. Men när han får ett mystiskt arv tvingas han omvärdera sin uppfattning om såväl sin egen person som sin plats i världen.

 

”När det på ytan lågmälda, ändå känslomässigt högintensiva, dramat nu blivit film är det framförallt Jim Broadbent och Charlotte Rampling som fullständigt briljerar. Han i rollen som Tony och hon som hans stora ungdomspassion: Veronica.” Göteborgs-Posten

 

”Allt som allt är ”Känslan av ett slut” en existentiell, lågmäld – men märkligt nervkittlande - film om ett litet liv, om minnets bedräglighet och misstagen vi väljer att förtränga.” Moviezine

 

 

Kommentar
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)