Våren 2017

19/1 Florence Foster Jenkins (Storbritannien 2016).

Regi: Stephen Frears. Med: Meryl Streep, Hugh Grant, Simon Helberg, Rebecca Ferguson, Nina Arianda.

Längd: 110 min.

 

En fantastisk Meryl Streep i den sanna historien om Florence Foster Jenkins, en rik arvtagerska i New York, som drömmer om att bli en stor operasångerska - trots sin totala avsaknad av musikalitet och sångförmåga. Och en lika fantastisk Hugh Grant som hennes man som eldar på och mutar vänner för att stötta sin hustru. Florence Foster Jenkins kunde bekosta sin sångkarriär och grammofoninspelningar tack vare sitt arv. Hennes sista konsert framfördes på New Yorks ledande scen inför hemvändande soldater drygt en månad före hennes död 1944.

 

”Oscarsnivå på Streep som tondöv primadonna.” Svenska Dagbladet

”Över huvud taget präglas filmen av lysande skådespeleri och en perfekt rollbesättning. Att Meryl Streep gör en magnifik, oändligt väl avvägd, gestaltning förvånar knappast.” Sydsvenskan

”Nu har det i stället blivit till en älskvärd och ömsint berättelse om en relation som definitivt befann sig utanför normalitetens mallar, inramat av ett luxuöst New York under 1940-talet. Filmen är bitterljuvt underhållande och inte minst berörande.” Upsala Nya Tidning

 

26/1 45 år (Storbritannien 2015).

Regi: Andrew Haigh. Med: Charlotte Rampling, Tom Courtenay, Geraldine James.

Längd: 95 min.

 

Det är bara en vecka till Kate Mercers fyrtiofemte bröllopsdag och planerandet inför festen går som smort. Men då kommer ett brev till hennes man. Hans första kärleks kropp har hittats nedfrusen och välbevarad i de schweiziska alperna. Nu är frågan om det finns ett ätenskap kvar att fira när det är dags för festen.

”Både Rampling och Courtenay är geniala i sina tolkningar. Hennes Kate med de kyliga blickarna och en alltmer tilltagande oro och raseri under ytan visar sig vara ytterligare bevis på briljant skådespelarkonst. Tom Courtenay slog igenom 1962 och har efter roller på film och i tv mest ägnat sig åt teater. Han är tillbaka i full sving med tyngd i varje replik. Inte oväntat belönades de med Silverbjörnen vid årets Berlinfestival.” Sydsvenskan.

”Brittiska 45 years är en av det mest exakta och otäcka berättelser man kan ta del av kring äktenskapets gråzoner och halvsanningar.” Dagens Nyheter.

”Det är vemodigt och välspelat, stora känslor med små gester.” Aftonbladet

 

2/2 Sauls son (Ungern 2015).

Regi: László Nemes. Med: Géza Röhrig, Levente Molnár, Urs Rechn, Todd Charmont.

Längd: 107 min.

 

Under den ungerske Auschwitzfången Saul Auslanders fasansfulla jobb med att bränna liken av sitt eget folk blir han övertygad om att en av de avrättade är hans egen son. Saul gör allt för att finna en rabbi och ge sin son en värdig begravning.

 

”Gastkramande om Förintelsen.” Sydsvenskan.

 

”En briljant, fruktansvärd, men klart nödvändig film för att påminna om vad som kan hända när mörkerkrafter får övertaget.” Upsala Nya Tidning

 

Men det omstörtandehos långfilmsdebutanten Nemes är inte endast hans medvetna och konsekventa begränsning av uttrycksmedlen till det fysiska och mekaniskt livsförnekande i detta helvete. Det är inte minst att han just i dag, när överlevarna blir allt färre och svarta moln åter hopar sig över Europa, med sådan imponerande kraft slår fast att också alla döda oundgängligen måste återfå sin värdighet och sitt namn.” Dagens Nyheter.

 

9/2 Love and friendship (Irland/Frankrike/Holland/USA/UK 2016).

Regi: Whit Stillman. Med: Kate Beckinsale, Chloë Sevigny, Xavier Samuel, Emma Greenwell, Justin Edwards, Stephen Fry. 

Längd: 92 min.

 

Love and friendship är baserad på Jane Austens kortroman Lady Susan. Lady Susan har bara varit änka i ett par månader, men möts redan av nya uppvaktare var hon än går. Det är nästan så att hon drivs på flykt från sitt tillhåll på godset Langford, för att undfly dessa flirtande herrar. Men det är en flykt hon till synes verkar trivas med, nämligen en jakt på ett nytt lämpligt gemål. Och så förstås en fästman till hennes dotter också.

”Som nybliven och utblottad änka tvingas Lady Susan överleva genom att våldgästa mer men oftast mindre roade släktingar. Där sonderar hon terrängen efter ett nytt manligt värddjur att leva på, alltmedan ryktena om hennes affär med snygge men gifte Lord Mainwaring ekar mellan slott och herresäten. Förutom sina egna behag använder hon också sin hunsade och skönsjungande tonårsdotter Frederica som lockbete.” Sydsvenskan

"Love and Friendship är en Jane Austen-filmatisering utan romantik, men med desto mer rapp dialog och en rolig Kate Beckinsale.” Expressen

”En utsökt Jane Austen-hyllning ned till minsta nigning. Att låta historien om änkan Lady Susan och hennes brist på självinsikt (och make) spelas upp som ett nedtonat kammarspel är ett genidrag av regissören Whit Stillman.” Upsala Nya Tidning

”Och när mitt svar på frågan: Vad kunde ha gjorts bättre i den här filmen? blir Inget kan det bara bli en femma i betyg.” Göteborgs-Posten

 

16/2 Min pappa Toni Erdmann (Tyskland/Österrike 2016).

Regi: Maren Ade. Med: Sandra Hüller, Peter Simonischek, Thomas Loibl.  

Längd: 162 min.

 

Winfried bestämmer sig för att tina upp sin frostiga relation med dottern Ines genom att överraska henne med ett spontanbesök. Men Ines har fullt upp med att sy ihop ett komplext affärsprojekt, så att ta hand om sin skojfriske far är inte något hon prioriterar. Winfried tänker dock inte ge sig utan kamp och infiltrerar dotterns liv i rollen som den excentriske livsstilscoachen Toni Erdmann. Ett beslut som kommer att få oanade följder. Tyska Maren Ade har gjort höstens bästa film om en stressad streber och hennes maniskt skämtande pappa.

 

”Helt hejdlös filmsatir om två fullblodsegoister.” Göteborgs-Posten

 

”Tre timmar tysk torr humor om en knepig far-dotter-relation kan låta väl tungt, men är i själva verket en av filmhöstens stora filmupplevelser.” Kulturnyheterna

 

”När Ines har krissamtal med chefen, smörjer investerare och nätverkar på flotta mingel – då är hennes pappa Winfried där i bisarr peruk och utstående löständer. Han presenterar sig som Toni Erdmann, konsult, coach eller tysk ambassadör, och hasplar ur sig alla möjliga vansinnigheter. Detta är den komiska kärnan i årets sensation på filmfestivalen i Cannes. Maren Ades ”Min pappa Toni Erdmann” blev till slut utan Guldpalm, men hyllningarna har varit enorma.” Sydsvenskan

 

2/3 Den andra mamman (Brasilien 2015).

Regi: Anna Muylaert. Med: Regina Casé, Michel Jelsas, Camila Mardila, Lourenço Mutareli. 

Längd: 112 min.

 

Den hårt arbetande hushållerskan Val bor hos sina arbetsgivare, en välbeställd familj ur den brasilianska övre medelklassen. Hennes egen dotter har fått växa upp på annat håll. När den snart vuxna dottern plötsligt dyker upp, ställs alla outtalade klassbarriärer som finns i hemmet på ända och kaos uppstår.

 

”Roligt och träffsäkert om Brasiliens klassklyftor.” Sydsvenskan

 

”Regissören har gjort en stark berättelse som griper tag från första stund”. Upsala Nya Tidning

 

9/3 Eye in the sky (Storbritannien 2015).

Regi: Gavin Hood. Med: Helen Mirren, Alan Rickman, Aaron Paul, Barkhad Abdi.

Längd: 102 min.

 

Överste Katherine Powell leder ett hemligt drönaruppdrag, från högkvarteret i England, med mål att fånga en ökänd terroristgrupp som gömmer sig i Nairobi, Kenya. När hon och hennes team upptäcker att terroristerna planerar att utföra en självmordsattack, ändras ordern snabbt från "tillfångata" till "döda". Precis när man ska inleda den dödliga attacken mot terroristernas näste upptäcker piloten en lekande nioårig flicka precis vid huset, och man ställs inför ett svårt val.

 

”Mycket i Eye in the sky är tillspetsat och osannolikt, men det är också en film som lyckas förena nervdallrande thriller, laddad samtidshistoria, moraliska dilemman och politisk satir på ett sätt som vi verkligen inte är bortskämda med på bio nuförtiden. Intelligent underhållning för fullvuxna som smäller högt.” Sydsvenskan

 

”Eye in the Sky är ett konsekvent, välskapt och svårartat spännande terrordrama, där det är nagelbanden som utgör det första offret.” Kulturnyheterna

 

”Eye in the sky är ingen vanlig nagelbitarthriller, utan en elegant avskalad och ständigt problematiserande skildring av drönarattacken du sett kanske tusentals gånger tidigare på film eller tv.” Expressen

 

16/3 En vansinnig idé (Frankrike 2015).

Regi: Robert Guédiguian. Med: Simon Abkarian, Ariane Ascaride, Grégoire Leprince-Ringuet, Syrus Shahidi.

Längd: 134 min.

 

Folkmordet på armenier 1915 har inte erkänts av Turkiet som bar ansvaret. I filmen gestaltas armeniernas kamp för upprättelse. Paris, 1981. Aram, en ung armenisk aktivist spränger den turkiske ambassadörens bil i luften. Gilles, som råkar passera vid fel tillfälle, blir svårt skadad. Aram flyr till Beirut, men hans mor besöker Gilles på sjukhuset och ber om ursäkt i sin sons ställe. Men Gilles nöjer sig inte utan vill möta Aram ansikte mot ansikte. Fylld av hämndlystnad beger han sig till Marseille för att konfrontera Arams familj, som tar emot honom med öppna armar.

 

”Filmen väcker – som all god konst – frågor om hur man bäst ska hantera livet, vare sig det rör kärlek eller moral.” Upsala Nya Tidning

”En vansinnig idé är en film om upprättelse, om kamp och de medel man tar till för att ens sak ska synas. Men det är också en film om konsekvenserna, och om vad man ska välja hämnd eller försoning.” SR P4

 

23/3 Captain Fantastic (USA 2016).

Regi: Matt Ross. Med: Viggo Mortensen, George MacKay, Samantha Isler, Annalise Basso.

Längd: 118 min.

 

Ben har skapat ett paradis för sig och sina sex barn i nordvästra USAs djupa skogar, lagom långt bort från övrig familj och vänner. Där uppfostrar han dem till att bli starka, bildade och självständiga individer. Men en plötslig händelse tvingar den udda familjen att lämna sitt trygga hem och återvända till civilisationen. Där tvingas Ben försvara och utvärdera det sätt han valt att leva med sina barn inför både sig själv, barnen och sin omgivning. Det råder ingen tvekan om att han är världens bästa pappa, men frågan är om sättet han valt att leva verkligen passar dem alla.

 

”Sympatiskt och varmhjärtat om tvärsäkerhet och tvivel.Aftonbladet

 

”Filmen är både snygg och välspelad med Viggo Mortensen som en perfekt patriark.” Expressen

 

30/3 Jätten (Sverige/Danmark 2016).

Regi: Johannes Nyholm. Med: Johan Kylén, Anna Bjelkerud, Christian Andrén.

Längd: 86 min.

 

Johannes Nyholm fick ett genombrott som kortfilmare när han gjorde Guldbaggebelönade ”Las Palmas". Nu har han gjort sin första långfilm, som handlar om 30-årige Rikard. Han är autistisk och född svårt missbildad. Han skildes från sin mor som barn, men är fast besluten att återförenas med henne. För att nå sitt mål tar Rikard hjälp av boule och en 50 meter lång jätte.

 

”Johannes Nyholms långfilmsdebut är fantastiskt bra och liknar, föga överraskande, ingenting annat. En säregen, civilisationskritisk samtidssaga skapad av en unik filmare, animatör, konstnär och dockmakare. Som vet exakt vad han vill uttrycka, och använder den ena festliga, ändå träffsäkra, metaforen efter den andra.” Göteborgs-Posten

 

”Svenska långfilmsdebuten Jätten blandar saga med socialrealism i en originell och hjärtevärmande skildring av kamp mot alla odds.” Dagens Nyheter.

 

”En hjärtskärande film med värme och humor.” Aftonbladet

 

Kommentar
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)