Våren 2016

Mandarinodlaren.jpg

21/1 Mandarinodlaren (Estland/Georgien 2013).

Regi: Zaza Urushadze. Med: Lembit Ulfsak, Elmo Nüganen, Giorgi Nakashidze.

Längd: 87 min.

 

Året är 1992. Inbördeskriget rasar i Georgien. I en liten by i bergen har alla estniska bybor flytt tillbaka till sitt hemland. Utom två – den åldrade mandarinodlaren Ivo, som vägrar lämna sina grönskande träd, och hans yngre medhjälpare Margus. Men slutligen tränger sig kriget på även i denna gudsförgätna avkrok. Efter en blodig strid finner de två mandarinodlarna två svårt skadade soldater – en från vardera sidan av kriget. Och eftersom de inte betraktar de skadade som blodtörstiga krigare, utan som sina medmänniskor, tar de hand om dem och ger dem logi i Ivos hus. Men vad händer när de bittra fienderna åter vaknar upp?

 

”De fyra skådespelarna är magnifika, fyller rollerna med en laddning som gör att man sitter på helspänn i väntan på när det ska explodera.” Svenska Dagbladet

 

”Den georgiske regissören Zaza Urushadze utför en filmisk bragd när han med gles ensemble i enkel miljö skapar ett drama som rymmer tidlösa teman om medmänsklighet och vänskap i skuggan av krig.” Upsala Nya Tidning

 

 

kvinnaniguld.jpg

28/1 Kvinnan i guld (UK 2015).

Regi: Simon Curtis. Med: Helen Mirren, Ryan Reynolds, Tatiana Maslany, Charles Dance.

Längd: 109 min.

 

Femtio år efter att hon flytt andra världskrigets Wien, börjar Maria Altmann sin långa kamp för att återfå de dyrbara familjeägodelar som nazisterna beslagtog under krigsåren. Österrike ändrar plötsligt sina lagar för konstrestitution för att bättra på sin internationella image och möjligheten ges att återuppta gamla fall av misstänkt konststöld. Maria Altmanns familjeägodelar har till stor del hamnat i händerna på de mäktigaste naziförbrytarna och vissa större målningar på det anrika muséet Belvedere.

 

”Kvinnan i guld är en verklig thriller men berättad i lågmäld ton. I stället för anklagelser presenteras fakta, vilket gör historien så mycket starkare och gripande.” Svenska Dagbladet

 

”Mirren är i absolut toppform och filmens budskap är lika glasklart som viktigt. Vi får aldrig glömma det förflutna. Aldrig glömma nazisternas terror. Aldrig glömma Förintelsen.” Göteborgs-Posten

 

 

TAIKON.jpg

4/2 Taikon (Sverige 2015).

Regi: Lawen Mohtade, Gellert Tamas. Med: Katarina Taikon, Rosa Taikon, Hans Caldaras.

Längd: 94 min.

 

Med de självbiografiska böckerna om Katitzi blev Katarina Taikon en högt älskad författare. Men hon var också en kämpe för mänskliga rättigheter. I en dokumentärfilm med unika bilder från förr skildras hennes livsöde och en grupp människor – romerna – som lämnades utanför det svenska folkhemmet.

 

”Tamas/Mohtadis film om Katarina Taikon är en helhjärtad hyllning till en stolt, intelligent, välformulerad och i sanning orädd kvinna, men den är också en viktig väckarklocka för vår tid.”  Svenska Dagbladet

 

”Politiskt och privat. Ett fascinerande porträtt av en människa som gjorde skillnad.” Aftonbladet

 

 

Dheepan.jpg

11/2 Dheepan (Frankrike 2015).

Regi: Jacques Audiard. Med: Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby, Vincent Rottiers.

Längd: 109 minuter.

 

En före detta soldat, en ung kvinna och en liten flicka utger sig för att vara en familj för att kunna fly från inbördeskriget i Sri Lanka. Trots att de inte känner varandra försöker de nu bygga ett nytt liv tillsammans i Europa.

 

”Skådespelarna lyser och intensiteten är hög. Det överraskande slutet kan mycket väl tolkas som en önskedröm.” Sydsvenskan

 

”Jacques Audiard har som helhet gjort en berättelse ur nuet som griper tag starkt från första bildruta till sista. Detta utan att han tar till sentimentalitet eller förenklingar. Trion är så utsatt och de kämpar så förtvivlat för att få ett nytt fotfäste, om än aldrig så litet. Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan och Claudine Vinasithamby är imponerande i rollerna och trovärdiga in i minsta blinkning.” Upsala nya tidning

 

”Skickligt väver Audiard samman sin mångbottnade berättelse om tre tamilier: en man, en kvinna och ett barn som av en slump träffas i ett flyktingläger. Med falska pass, ärvda av en familj där alla dött, tar de sig från Sri Lanka till en förort till Paris där de får en tillfällig bostad i ett sjaskigt miljonprogramsområde. En gudsförgäten plats där kriminella gänguppgörelser äger rum inför öppen ridå.” Göteborgs-Posten

 

 

Jordenssalt.jpg

18/2 Jordens salt – en resa med Sebastião Salgado (Frankrike/Brasilien/Italien 2014).

Regi: Juliano Ribeiro Salgado, Wim Wenders. Med: Sebastião Salgado, Juliano Ribeiro Salgado, Wim Wenders.

Längd: 110 min.

 

Fotografen Sebastião Salgado har de senaste 40 åren rest över kontinenterna i mänsklighetens föränderliga fotspår. Han har bevittnat avgörande händelser i vår närhistoria; internationella konflikter, svält och utvandring. Nu inleder han ett nytt stort projekt, där han med kameran upptäcker orörda områden, vilda djur och växter, grandiosa landskap. En hyllning till vår planet och dess skönhet.

 

”Ett enastående visuellt dokument över människan.” Upsala Nya Tidning

 

”Wenders film och Salgados bilder berör på djupet.” Göteborgs-Posten

 

 

Familjenbelier.jpg

3/3 Familjen Bélier (Frankrike/Belgien 2014).

Regi: Eric Lartigau. Med: Louane Emera, Eric Elmosnino, Roxane Duran, François Damien.

Längd: 106 min.

 

Familjen Bélier är en fransk feelgood-succé som över 6 miljoner fransmän redan sett på bio! I familjen Bélier är alla döva förutom 16-åriga Paula, som tar hand om alla utom sig själv. Hon fungerar som sina föräldrars språkrör i deras vardagsliv och är oumbärlig för alla i familjen. Vad hennes föräldrar inte vet är att deras dotter har en fantastisk röst och en talang utöver det vanliga, något Paulas musiklärare upptäcker.

 

”Alla som går och tittar på Familjen Bélier kommer att bli på ett sprudlande gott humör.” Göteborgs-Posten

 

”Om ni vill bli bedårade av en ljuv förening mellan ”Såsom i himmelen”, amerikansk tonårsfilm, och Tommy Krångh – den sanslösa teckenspråksartisten som vann Melodifestivalen, välkommen till familjen Bélier.” Arbetarbladet

 

 

Mariasvag.jpg

10/3 Marias väg (Tyskland/Frankrike 2014).

Regi: Dietrich Brüggemann. Med: Lea van Acken, Franziska Weisz, Florian Stetter, Lucie Aron.

Längd: 107 min.

 

Maria är 14 år gammal och bor med sin familj i ett fundamentalistiskt katolskt samhälle. Hon lever sin vardag i den moderna världen, men hennes hjärta tillhör Jesus. Hon vill följa honom, bli ett helgon och komma till himlen – precis som de heliga barn som hon alltid hört om. Maria ställs inför stora frågor om liv, död och tro i detta tyska drama som, trots premisserna, inte saknar humoristiska inslag.

 

”Brüggemann ställer snudd på sanslöst höga krav på barnskådespelaren van Acken (född 1999), krav som hon uppfyller med råge när hon dominerar varje scen, från start till mål. Filmen och Marias öde griper tag, på riktigt.” Göteborgs-Posten

 

”Marias väg är en uppenbarelse. Belysande, vansinnigt skrämmande. En riktig religionsrysare.” Arbetarbladet

 

 

Tjuvheder.jpg

7/4 Tjuvheder (Sverige 2015).

Regi: Peter Grönlund. Med: Malin Levanon, Lo Kauppi, Peter Viitanen, Jan Mattsson.

Längd: 97 min.

 

Tjuvheder är en socialpolitisk dramathriller om gatulangaren Minnas kamp för att överleva. En berättelse om samhällets brist på solidaritet och omgivningens syn på människor som inte kan leva upp till rådande normer. Är det möjligt att ställa sig utanför samhället?

 

”Tjuvheder visar att bra svensk film inte stavas pengar utan idéer. Nya, djärva idéer som tar grepp på det Sverige vi faktiskt lever i idag.” Sydsvenskan

 

”En gripande film om de trasigas Stockholm.” Upsala Nya Tidning

 

”Tjuvheder fungerar utmärkt bara i egenskap av spännande dramathriller, men det man bär med sig efteråt är ändå en ny mjukare blick på medmänniskan.” Expressen

 

 

underkorsbarstraden.jpg

14/4 Under körsbärsträden (Japan/Frankrike/Tyskland 2015).

Regi: Naomi Kawase. Med: Kirin Kiki, Nagase Masatoshi, Miyoko Asada.

Längd: 113 min.

 

I japanska Cannes-veteranen Naomi Kawases Under körsbärsträden driver den tystlåtne Sentaro ett gatukök som serverar japanska Dorayaki-plättar. Hans bistra uppsyn väcker intresse och sympatier i omgivningen, bland annat hos den äldre kvinnan Tokue (Kiki Kirin) som erbjuder sin hjälp. Motvilligt tackar han ja, och det visar sig att hennes recept på söt bönpasta får affärerna att blomstra i samma takt som deras vänskap fördjupas.

 

”Det är en meditativ filmupplevelse för vilken det är värt att svälja ned sin cynism med sötma – man belönas med en väldigt fin historia om hur vänskap jäser fram.” Svenska Dagbladet

 

”Själv drogs jag djupt in i den saktmodiga, originella berättelsen, som berörde mig starkt med sina flyhänta funderingar kring arbetsfördelning, nytta och njutning.” Göteborgs-Posten